Hemmagjord plommonmarmelad


 

 Idag har jag gjort min allra första marmelad, och den vart riktigt god!!

Plommonmarmelad/ingredienser (ca 3 liter)
1½ kg plommon
½ dl vatten
ca 1½ kg strösocker
pressad saft av 1 citron
3½ tsk fruktpektinpulver (Melatin)
½ dl strösocker


Gör så här

Skölj plommonen. Kärna ur och skär dem i bitar. Skalen ska vara kvar. Lägg frukten i en gryta och tillsätt vatten. Koka under lock 10-15 minuter.

Tillsätt socker och citronsaft. Koka ganska kraftigt under omrörning i 5-10 minuter.

Dra kastrullen från värmen. Blanda fruktpektin och socker. Rör ner det. Koka kraftigt i 2 minuter. Skumma noga.
Fyll marmeladen på väl rengjorda, varma burkar. Tillslut dem och låt dem kallna.
Förvara marmeladen mörkt och svalt så håller den sig länge.


tips! istället för att köpa dyra etiketter kan man göra dom själv, jag gjorde mina av en sönderklippt brun papperskasse, lim, lite vitt papper och vitt snöre, enkelt och billigt!
Denna marmelad blir också en väldigt uppskattad present om man vill ge bort en burk!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0